OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

SPORT posiluje imunitu

Sport je nejen cestou ke štíhlé linii a posílení svalů, ale trénuje i protizánětlivé mechanismy a imunitní obranyschopnost. V případě akutní infekce tak mívají sportovci lehčí a kratší průběh onemocnění oproti netrénovaným jedincům.

 

Pravidelná a přiměřená sportovní aktivita působí proti nadváze tím, že zrychluje metabolismus. Zvýšené spalování tuků a regenerační procesy pokračují až 2 dny po sportovním výkonu a navíc postupně nastavují metabolismus na vyšší úroveň. To je důvodem, proč mají trénovaní lidé i v klidu, mimo vlastní fyzickou aktivitu, rychlejší metabolismus a po jídle tendenci ke tvorbě svaloviny namísto ukládání tuků.
 
Málokdo ale ví, že pravidelnou fyzickou aktivitou se posilují také imunitní obranné mechanismy proti infekcím, zánětům a nádorům, a že se mění celková reaktivita organismu včetně psychiky.
 
V krvi sportovců bylo odhaleno ve srovnání s nesportovci mnohem méně zánět signalizujících látek, tzv. zánětlivých cytokinů.
"Přestože nastává bezprostředně po fyzické zátěži krátkodobá zánětlivá aktivace a oslabení organismu, z dlouhodobého hlediska má pravidelný sport, a to zejména aerobní, protizánětlivé a imunitu posilující působení."
Sport pomáhá i uvolněním stresu. Chronický psychický stres a napětí bez pohybové aktivity vede k tendenci k přejídání se, často i jen ve snaze uvolnit se, aniž by k tomu byla reálná kalorická potřeba těla. Ve stresu dochází k preferování sladkého, slaného a tučného jídla. Je to tím, že cukry spouští uvolňování endorfinů a dopaminu, tedy působí podobně jako drogy. Sůl zase krátkodobě prodlužuje účinnost opiátových receptorů v mozku. Následně vzniklá obezita vede k poruše citlivosti buněk na cukr a leptin, signalizující pocit sytosti. To vede ještě k většímu přejídání se a přibírání na váze, tedy k začarovanému kruhu.
"Chronický psychický stres bez dostatku pohybu je skrytým startérem vzniku nadváhy ve snaze uvolnit psychické napětí namísto pohybem "zajídáním stresu" a nezdravým jídlem. Nadváhou bez pohybu vzniklá porucha vnímání hladiny cukru a leptinu v krvi, tedy chybění pocitu dostatku kalorií a sytosti, pak vede k ještě větší obezitě a jejímu udržování."
Z toho důvodu diety i hladovky bez pohybové aktivity nefungují a vedou jen k dočasným jojo efektům se zpomalením metabolismu a následným ještě větším přibíráním. A proto z druhé strany pravidelní sportovci mohou jíst velké množství kalorií, kterou zužitkují díky svému rychlému metabolismu efektivně, aniž by ji uložili jako tuk.
Pravidelný pohyb, naučení se ovládání psychického stresu a zdravá strava je nejlepší cestou nejen ke štíhlé postavě, ale i ke zdraví a dobré imunitě.
Kombinace fyzické neaktivity, přejídání se a psychického stresu skrytě, ale zato významně oslabuje imunitu, napomáhá zánětům, a může v období viróz znamenat závažnější a delší průběh infekcí i u mladých, jinak zdravých lidí.
 
"Na příkladu koronavirové epidemie byl prokázáno, že obezita je nezávisle na věku jeden z nejvýznamnějších faktorů těžkého průběhu viróz. Obézní i mladí jedinci mají při nákaze mnohem více komplikací a delší průběh, často smrtelný, za což může jejich prozánětlivé nastavení, ale i oslabení obranyschopnosti imunity, a u některých také další přidružená onemocnění, které z obezity vznikají, jako je cukrovka, hypertenze, sklon k trombemboliím aj."
 
Virózy jako je chřipka nebo koronavirus, ale také jiná onemocnění, jako jsou nádory, vždy byly a budou, a k jejich zhoubnosti u mladých lidí přispívá právě oslabená imunita, daná současným stylem života.
 
Tou správnou zbraní je protizánětlivá a imunitu podporující změna stravy, ale taký pravidelný přiměřený sport, který vedle těla posiluje a stabilizuje imunitní i psychickou reaktivitu. Výdyť už jen samotný psychický stres může vést k takovému oslabení, že onemocníme.
"Sportem se kromě svaloviny posiluje i schopnost těla bojovat proti infekcím, zánětům a psychickému stresu."
Mechanismem protizánětlivého a imunitu posilujícího vlivu sportu je snížení množství tukové tkáně, změna reaktivity imunitního systému a zvýšená aktivita tzv. parasympatických nervů.
Již jen samotné zvýšení inzulinové citlivosti buněk vlivem tréninků snižuje množství tukové tkáně, která je, jak známo, významným zánětlivým faktorem.
"Tuková tkáň trvale vylučuje zánět signalizující látky, které oslabují imunitu. U sportovců je naopak imunita trénovaná protizánětlivě a k vyšší obranyschopnosti."
Bezprostředně po fyzickém výkonu je sice náš organismus také krátkodobě zaplaven zánět signalizujícími cytokiny a navíc oxidačním stresem, ale startují se do toho i regenerační procesy, mění se reaktivita celého organismu, a při následné další zátěži máme již díky trénovanosti mnohem silnější protizánětlivou a antioxidační kapacitu i rychlejší schopnost regenerace.
 
Důležité je, že u pravidelných, zejména aerobních sportovců byla zaznamenána nižší produkce zánětlivých cytokinů jak ze svalů, tak i z imunitních buněk v krvi.
 
Oproti netrénovaným jedincům to proto vede nejen k nižší bolesti svalů při dalším tréninku a postupné toleranci vyšší zátěže, ale i k lehčím zánětlivým příznakům při jakémkoliv onemocnění.
 
Vlivem sportu nastává převaha vagotonu, tedy převaha parasymatiku nad sympatikem.
 
V praxi to znamená například pomalejší puls u sportovců, ale také nižší zánětlivou reaktivitu a zklidnění celého organismu včetně psychiky. Proto je u trénovaných jedinců kromě imunity i vyšší schopnost zvládání stresových situací a psychické zátěže.
 
"Podobně jako tuková tkáň, tak i samotný psychický stres vyvolává dlouhodobý zánět v těle a skrytě oslabuje imunitní obranyschopnost proti infekcím a nádorům."
Sport je tou nejpřirozenější cestou k odstranění nejen tukových zásob, ale i stresu, tedy obou rizikových zánětlivých a imunitu oslabujících faktorů.
 
Pro netrénované jedince, často trpících na obezitu, je typická převaha vlivu sympatiku, vysoká zánětlivá a stresová reaktivita, stavy předrážděnosti, únava, deprese, kardiovaskulární onemocnění, cukrovka a neustupující záněty. Typické jsou u nich různé poruchy imunity s vyšší tendencí k infekcím a nádorům, ale například i k autoimunitním onemocněním.
"Když se zaměříte na léčbu příčin a ne následků, nebudete potřebovat doktora. Odstraněním jedné společné skryté příčiny, kterou je neustupující zánět, skončí boj s mnoha onemocněními."
Neustupující zánět v těle, vyvolaný především špatnou stravou a nesportováním, ale i nevyspáním, stresováním se anebo jen samotnou obezitou, vede k mnoha tzv. civilizačním onemocněním a oslabuje imunitu.
"Tento stav chronického zánětu a oslabení imunity je trvale odstranitelný jedině úpravou stravy a sportem, jinak se stává léčba ze strany nás lékařů pouze odstraňováním následků."
V praxi vidíme, že u těch, které se nakonec podaří přesvědčit ke změně životního stylu, pak jako zázrakem samy od sebe mizí nejrůznější záněty, chronické bolesti, únavový syndrom, deprese, vysoký krevní tlak, cukrovka a zlepšuje se i obranyschopnost imunity proti infekcím.
 
Pokud se k pravidelnému sportu navíc přidá i protizánětlivá strava, urychlí se ještě více proces mizení podkožního tuku, posílení svaloviny a zlepšení stavu imunity i psychiky.