OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

ORL komplexní ordinace

ve Slavkově u Brna

Kurkuma proti zánětům

   
 
Koření kurkuma má protizánětlivé a imunitu posilující účinky. Svým regeneračním efektem může ovlivnit také únavový syndrom anebo bolesti svalů u sportovců.
  
 
Protizánětlivá a antidepresivní kurkuma v tradiční medicíně
 
Kořen kurkumy (curcuma longa) pochází z Indie a je příbuzný zázvoru. Používá se jako koření samostatně anebo jako součást kari (směs kurkumy, koriandru, kmínu, pepře aj.). Obsahuje z řady tzv. kurkuminoidů oranžovou bioaktivní látku kurkumin, která je předmětem studií zejména pro svoje protizánětlivé, protinádorové, imunitu posilující a antidepresivní účinky.
"Kurkumin je sledován především jako silná protizánětlivá látka, ale funguje i jako antioxidant, posiluje imunitu, zlepšuje trávení, činnost jater, mozku, působí proti únavě a regeneračně po zátěži."
V rámci tradiční medicíny je v Indii doporučována kurkuma nejen proti akutním, ale i proti chronickým zánětlivým onemocněním jako je revmatoidní artritida, chronické autoimunitní záněty střev anebo některá kožní onemocnění. Pomáhá dále při problémech s trávením, infekcích Helicobacter pylori, žaludečních vředech, ale i při poruchách paměti, demencích, depresích apod. Zajímavým efektem je jeho regenerační působení na mozek. Ve studiích je vyhodnocován i jeho protinádorový potenciál.
  
Kurkumin proti infekcím a k regeneraci organismu
"Studie vedle toho sledují působení kurkuminu proti chřipce a mnoha dalším infekcím."
Kurkumin lze proto doporučit nejen lidem s oslabenou imunitou, akutními infekcemi, chronickými autoimunitními poruchami, po léčbě nádorů, k aktivizaci a regeneraci organismu, při depresích anebo u dlouhodobé únavy a vyčerpání.
“U sportovců může kurkumin zlepšit výkonnost snížením poškození svalů během zátěže, menší bolestivostí svalů a rychlejší regenerací.”
  
Formy a dávky
 
Stran dávkování je vzhledem k nízké vstřebatelnosti nutno volit vysoké dávky koření (lze bezpečně více gramů, až do 12g denně) a doporučuje se kombinovat kurkumu s tuky a pepřem, které znatelně zvyšují vstřebatelnost. V případě volby kurkuminu ve formě doplňku stravy je velká variabilita ve kvalitě a tedy i v účinnosti produktů, a proto je lépe volit pouze renomované firmy.
  
U doplňků stravy se jedná o extrakty s mnohem vyšším obsahem bioaktivních látek. V samotném koření bývá kurkuminoidů pouze 3-4%, kdežto u některých doplňků stravy například až 50% a k tomu navíc v kombinaci s dalšími látkami, které zlepšují vstřebatelnost, jako je pepř apod. Proto jsou u doplňků stravy účinné i mnohonásobně nižší dávky než u samotného koření.
  
Kurkuma a výtažky z ní se mohou užívat dlouhodobě. Doporučuje se však vysazení 2 týdny před chirurgickými zákroky kvůli zvýšení rizika krvácení a pro stejné riziko se nedoporučují u jedinců s probíhající antiagregační, tedy krev ředící léčbou.

Objednejte se

MUDr. Jana Neuwirthová, Ph.D.

ORL, ultrazvukové vyšetření a imunonutrice

Slavkov u Brna, Bučovice, Vyškov, Brno a okolí

Aktuality

archív